Så här kan det se ut när man bygger om sin VW bubbla
för att kunna imponera på besiktningen när det är
dags för avgasmätningen!!
Bilen på bilden är en VW bubbla från 1970, modifierad för att passa dagens önskemål. Grundplanen var att bygga en motor som fungerar på likartat sätt som de motorer som sitter i "nya" bilar. Insprutning är ett måste för att få vettiga emissioner samt att kunna montera katalytisk avgasrening. En annan nödvändig förbättring är motorns prestanda. Original motorn utvecklade maximala 44 hk vid 4000 rpm vilket inte är speciellt konkurrenskraftigt mot dagens bilar. Tyvärr innebar den låga effekten ej att det återspeglades i bränsleförbrukningen. Snarare tvärtom!
Motorn har ändrats ganska rejält. I princip är det endast motorblocket som fortfarande är original. I övrigt är delar utbytta mot nytillverkade med bättre kvalitet och delar som ger bättre prestanda. Motorns volym är ökad från 1600 (1584) till 1914 cc, kompressionsförhållandet är ökat från 7:1 till 10:1 och motorns maxeffekt är med hjälp av annan kamaxel, andra topplock & helt nytt insugssystem flyttad från 4000 rpm till 8000 rpm. Motorns luftflöde är tyvärr väldigt begränsat i originalutförande, men det ger ju istället gott om utrymme för förbättringar!!!
Bilen i övrigt är ombyggd enligt "Callook" stil vilket innebär att utseendet är "slätat". Kromlister och ventilationsrutor är borttagna. Framvagn & bakvagn är (som alltid!) sänkta och förhårdade. Bilen har utrustats med skivbromsar fram och växellådans, och därmed motorns, infästningar är utbytta/förstärkta. Inuti bilen är inredningen omgjord bl.a. med säten från Peugeot 205 GTi. Inredningen innehåller numera även datorbord, eftersom motorns (helt hemmabyggda!) styrsystem styrs från PC dator...
Bilen används ej i dagligbruk (ännu!) och bilen har ej heller
visats upp på besiktningen. Ett problem är att maximal tillåten
effekthöjning, inklusive byte till skivbromsar, är 80 hk!!! Med
andra ord är effekten cirka 100 hk "fel"!!! Motorn saknar dessutom
fortfarande katalysator, men när den finns på plats borde ett
enkelt övervarvningsskydd på 3500 rpm begränsa effekten
tillräckligt!!!
Nedan följer en närmare bild av motorutrymmet. Det stora röret
som går tvärs i motorrummet är blandningskammaren. På
undersidan mitt på denna sitter trottel med potentiometer så
styrenheten kan mäta läget. En rörböj därifrån
leder till elektroniskt styrd tomgångsmotor samt luftmassemätare
och slutligen luftfilter längst ut till vänster på bilden.
Motorn är av boxertyp och de två orangefärgade slangarna
leder ner till inloppen på respektive sidas topplock. Precis nere
vid inloppet till topplocket sitter spridare från Peugeot 405 Mi16
för bensintillförsel. Givetvis är bilens bränslesystem
ombyggt med elektrisk (styrd från styrenheten) bensinpump, tryckregulator
samt återledare till tanken. Remskivan har borrats upp med 58 hål
enligt det sätt som Bosch brukar göra på sina svänghjul.
En optisk läsgaffel kopplad till styrenheten räknar hål
och håller på så sätt reda på motorns varvtal
och läge. Längst ner på den översta bilden syns en
liten (?) rörböj som går ut och tillbaka vilket är
avgasröret. Röret böjs framåt för att det sitter
dubbla ljuddämpare därefter som måste få plats (under
bilen!). Mitt i böjen syns en monterad lambdasond. En annan detalj
som är original är generatorn....
EMail: bogge_blyfot@yahoo.com