VW Bubbla 1914 i


Så här kan det se ut när man bygger om sin VW bubbla för att kunna imponera på besiktningen när det är dags för avgasmätningen!!


 


Bilen på bilden är en VW bubbla från 1970, modifierad för att passa dagens önskemål. Grundplanen var att bygga en motor som fungerar på likartat sätt som de motorer som sitter i "nya" bilar. Insprutning är ett måste för att få vettiga emissioner samt att kunna montera katalytisk avgasrening. En annan nödvändig förbättring är motorns prestanda. Original motorn utvecklade maximala 44 hk vid 4000 rpm vilket inte är speciellt konkurrenskraftigt mot dagens bilar. Tyvärr innebar den låga effekten ej att det återspeglades i bränsleförbrukningen. Snarare tvärtom!

Motorn har ändrats ganska rejält. I princip är det endast motorblocket som fortfarande är original. I övrigt är delar utbytta mot nytillverkade med bättre kvalitet och delar som ger bättre prestanda. Motorns volym är ökad från 1600 (1584) till 1914 cc, kompressionsförhållandet är ökat från 7:1 till 10:1 och motorns maxeffekt är med hjälp av annan kamaxel, andra topplock & helt nytt insugssystem flyttad från 4000 rpm till 8000 rpm. Motorns luftflöde är tyvärr väldigt begränsat i originalutförande, men det ger ju istället gott om utrymme för förbättringar!!!

Bilen i övrigt är ombyggd enligt "Callook" stil vilket innebär att utseendet är "slätat". Kromlister och ventilationsrutor är borttagna. Framvagn & bakvagn är (som alltid!) sänkta och förhårdade. Bilen har utrustats med skivbromsar fram och växellådans, och därmed motorns, infästningar är utbytta/förstärkta. Inuti bilen är inredningen omgjord bl.a. med säten från Peugeot 205 GTi. Inredningen innehåller numera även datorbord, eftersom motorns (helt hemmabyggda!) styrsystem styrs från PC dator...


Bilen används ej i dagligbruk (ännu!) och bilen har ej heller visats upp på besiktningen. Ett problem är att maximal tillåten effekthöjning, inklusive byte till skivbromsar, är 80 hk!!! Med andra ord är effekten cirka 100 hk "fel"!!! Motorn saknar dessutom fortfarande katalysator, men när den finns på plats borde ett enkelt övervarvningsskydd på 3500 rpm begränsa effekten tillräckligt!!!
 
 

Nedan följer en närmare bild av motorutrymmet. Det stora röret som går tvärs i motorrummet är blandningskammaren. På undersidan mitt på denna sitter trottel med potentiometer så styrenheten kan mäta läget. En rörböj därifrån leder till elektroniskt styrd tomgångsmotor samt luftmassemätare och slutligen luftfilter längst ut till vänster på bilden. Motorn är av boxertyp och de två orangefärgade slangarna leder ner till inloppen på respektive sidas topplock. Precis nere vid inloppet till topplocket sitter spridare från Peugeot 405 Mi16 för bensintillförsel. Givetvis är bilens bränslesystem ombyggt med elektrisk (styrd från styrenheten) bensinpump, tryckregulator samt återledare till tanken. Remskivan har borrats upp med 58 hål enligt det sätt som Bosch brukar göra på sina svänghjul. En optisk läsgaffel kopplad till styrenheten räknar hål och håller på så sätt reda på motorns varvtal och läge. Längst ner på den översta bilden syns en liten (?) rörböj som går ut och tillbaka vilket är avgasröret. Röret böjs framåt för att det sitter dubbla ljuddämpare därefter som måste få plats (under bilen!). Mitt i böjen syns en monterad lambdasond. En annan detalj som är original är generatorn....
 

EMail:    bogge_blyfot@yahoo.com